Inițierea copiilor în matematică începe cu clasificarea , adică cu gruparea unor elemente în funcție de un criteriu. În educația preșcolarilor, este foarte important ca toate activitățile educative să se desfășoare sub forma unui joc. Astfel, ei învață cu plăcere și nu doar de dragul nostru.
În acest articol, voi explica cum îi putem învăța pe cei mici să grupeze diferite elemente în funcție de culoare, fără fișe didactice, creioane sau hârtie, ci printr-un joc senzorial simplu. Materialele necesare sunt accesibile tuturor și costă foarte puțin.
-
Orice activitate educativă începe cu pregătirea materialelor.
Pentru jocul nostru, vom folosi un kilogram de sare, linguri, pâlnii, pahare colorate și tempera de diferite culori. Materialul didactic îl putem pregăti împreună cu copilașul nostru, astfel îi dezvoltăm și abilitățile motrice. Dacă nu ne place sarea, ea poate fi înlocuită și cu orez, cușcuș, macaroane sau făină. Nu recomand zahărul, pentru că micuții vor fi tentați să-l mănânce.
Punem câte un pahar de sare în forme de brioșe sau farfurii adânci. Sarea o amestecăm cu puțină tempera nediluată, până când obținem o culoare uniformă. Va trebui să păstrăm o parte din materialul pregătit, pentru că s-ar putea ca prichindelul nostru să greșească și sarea se va amesteca. Așadar, e bine să facem o cantitate mai mare de sare colorată.
Cel mai bine este ca acest joc să se desfășoare în bucătărie sau într-un loc în care putem face ușor curat. Primăvara, vara sau în zilele mai călduroase de toamnă putem realiza această activitate și în aer liber.
-
Regulile jocului
Regulile jocului conțin de fapt, acele informații pe care vrem ca cel mic să și le însușească. După ce am pregătit materialele didactice, îi arătăm micuțului păhărelele în care va trebui să pună sarea. Cel mai bine este să denumească el culorile acestora. Astfel, ne asigurăm că știe să diferențieze culorile. Acum urmează partea distractivă, deoarece va trebui să mute sarea colorată ”la locul ei”: sarea roșie în paharul roșu, sarea albastră în paharul albastru, etc. Nu este nevoie să specificăm ce ustensile să folosească pentru turnarea sării dintr-un pahar în altul. Îi punem doar la îndemână linguri, furculițe de plastic, pâlnii, strecurătoare. Prin acest demers, îi stimulăm gândirea divergentă, întrucât ”problema” poate fi rezolvată în mai multe feluri. Copilul poate turna pur și simplu, sarea din forma de brioșe în paharul potrivit, fără să aibă nevoie de alte ustensile. La fel de bine, poate folosi lingura în acest scop. Pâlnia și lingura pot fi a treia soluție în ceea ce privește mutarea sării.
-
Îl ajutăm pe copilașul nostru să se descurce singur
Acest pas este foarte important în educația preșcolarilor. Din moment ce i-am explicat ce are de făcut, facem un pas înapoi și îl lăsăm să se gândească, să lucreze, să experimenteze singur. Nu îi comentăm gesturile și nu intervenim imediat, chiar dacă a greșit! În cazul în care micuțul nu a reușit din prima să clasifice corect elementele, îi dăm un alt castronaș de sare, fără să-i facem vreo observație. Mai degrabă, îl vom încuraja să încerce din nou. Dacă nu a reușit din prima, nu înseamnă că nu e deștept! Pur și simplu, are nevoie de mai mult exercițiu. Sunt sigură că, într-un final, va reuși.
Procesul de învățare este cel mai eficient, atunci când copilul își dă seama singur unde a greșit. Greșeli vom face tot restul vieții noastre. Trebuie însă, să nu ne fie teamă și rușine de acestea, ci să avem forța, voința și demnitatea de a le corecta. Dacă nu lăsăm copilul să greșească, nu va dobândi aceste calități, care îl vor ajuta în viață să se adapteze mai ușor situațiilor diferite. Oare nu acesta este de fapt scopul educației? De a-i învăța pe copiii noștri să se adapteze în mediul în care vor trăi?
-
Încheierea jocului
Durata activității depinde de vârsta copilului. Copiii de 2-3 ani se vor distra maximum 10 minute, iar cei între 3 și 7 ani, între 15 și 30 de minute. Este inutil să repetăm jocul în ziua respectivă, dacă cel mic nu cere. Chiar dacă nu a decurs totul după așteptările noastre, nu e nicio problemă. Să nu aruncăm sarea! Mâine va fi o nouă zi, cu noi posibilități.
Contează foarte mult să-i apreciem munca cu sinceritate, fără laude excesive. Dacă a reușit să grupeze sarea în funcție de culoare, să ne bucurăm cu el. În caz contrar, îl putem aprecia pentru efortul depus. Critica și observațiile, de cele mai multe ori nu dau roade, ci doar îl determină pe copil să se simtă inferior față de noi.
Nu sunt necesare răsplata sau pedeapsa. Copiii sunt motivați instinctiv, dacă jocul propus de noi îi interesează. Nu au nevoie de motivări externe (jucării, dulciuri, bani, excursii, etc.) sau de pedepse.